Treinen in Nederland.nl
Railexperts 9901 - Stadswapen: Gouda
Info over loc:

In 1978 bestelde NS, na verschillende tests met andere loctypes, een van de SNCF BB 7200 afgeleid loc serie om in Nederland te rijden. Het nieuwe loctype kreeg de nummering 1600 en in 1981 kwam de eerste in Nederland aan. De 1600 serie bestaat uit 58 locomotieven en verving de oude 1000 en de 1500 series. In de 1600 locs zit de stuurstand links in de cabine in plaats van het midden of rechts dat gebruikelijk is in Nederland in verband met de seinen die rechts van het spoor staan. De 1600'en werden bij NS voor alle soorten treinen gebruikt, het trekken van IC-treinen bestaande uit ICR-rijtuigen, in trek-duwstammen met DDM-1-rijtuigen en voor het rijden van goederentreinen. Toen de 1600'en op de baan kwamen waren het de schoonste locs op het Nederlandse spoorwegen net. In de jaren tachting kregen alle locs een stadswapen op de zijkant. In 1992 kwam de eerste loc van de nieuwe loc serie 1700 op de baan. De 1700'en zijn sterk afgeleid van de 1600'en. De grootste verandering is de stillere compressor. De nieuwe locs rijden alleen reizergerstreinen en geen goederentreinen. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste oude locs van de serie 1100 / 1200 / 1300 in de goederendienst te vervangen.

In 1999 spiltse NS in NS Reizigers en NS Cargo van de 58 stuks grootte serie gingen de eerste 37 stuks (1601 t/m 1637) naar NS Cargo en de andere 21 stuks (1638 t/m 1658) gingen naar NS Reizergers. NS Cargo is in 2000 gefuseerd met DB Cargo en ging verder onder de naam Railion. Bij Railion reden de locs uitsluitend goederentreinen. In 2002 gingen er 14 1600'en van Railion naar NS Reizergers over, de 1623, 1624 en de 1626 t/m 1637. Bij NS Reizergers werden alle 1600 locomotieven vernummerd naar 1800 locomotieven en ze reden geen goederentreinen, maar ze werden ingezet voor reizergstreinen. In 2009 had NS door het terzijde stellen van de ICK-rijtuigen en doordat de geleasde ICL-rijtuigen terug gingen naar DB een locomotieven overschot, toen heeft NS een groot deel van de 1800 buiten dienst gesteld. De ongeveer 10 jaar jongere 1700 serie kregen de voorkeur van NS in plaats van de 1800 serie.

Na een aantal maanden terzijde te hebben gestaan kwam de loc in 2011 in het bezit van Locon. De NS-logo's werden verwijderd, de loc kreeg een oranje-wit Locon logo op de zijkant en werd vernummerd naar de 9901. De 9901 bleef in de NS gele kleurstelling rijden. Bij Locon werd de loc ingezet voor het rijden van goederentreinen. In 2015 kreeg de 9901 net als de andere 9900'en de Locon oranje-witte kleurstelling. Op 14 juli 2017 werd Locon failliet verklaard door de rechtbank, de ex-Locon 9901 werd op 6 juni 2017 verkocht aan Jacko Fijn Techniek. Hun verkopen de loc door aan Railexperts. De loc bleef de oranje-witte Locon kleurstelling houden en kreeg een blauw-zwarte band met de tekst Railexperts. 9 dagen later reed de loc zijn eerste rit als eigendom van Railexperts. De loc reed het Panorama Rail Restaurant ter vervanging van de Railpromo 1215. In september 2020 kreeg de loc een RXP-logo op de voor- en achterkant. Bij Railexperts wordt de 9901 gebruikt voor het rijden van wintersporttreinen zoals de Alpen Express, transporten van nieuwe treinstellen zoals de SNG en de ICNG en andere speciale ritten.

Momenteel is de loc nog steeds in dienst. De loc had het stadswapen Gouda.

* Op 5 juli 2016 duwde de Locon 1505 de 9901 en de 9905 met een keteltrein vanuit Vopak naar het station van Vlaardingen. De trein kwam tot stilstand doordat de buffers tussen van de 9905 en de 9901 in een krappe boog kapot werden gedrukt tussen de 1505 en de zware keteltrein. Beide locomotieven zijn na het ongeval hersteld.

UIC nummer : 91 84 1570 827-3

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Railexperts 9901 rijdt met de IRP 2105 door Arnhem Velperpoort richting Arnhem Centraal en verder.
17 juni 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 9901 rijdt met het ledige materieel van de Franciscus Express vanuit Ede-Wageningen naar Amersfoort
via Arnhem en Deventer. Op de foto passeert de trein Velp. 21 maart 2022. © TreinenInNederland.nl
 
In het weekend van 11 en 12 september 2021 werd er open monumentendag gehouden. In en rond de spoorwerkloods in Roosendaal was materieel van verschillende (museum)bedrijven te zien. Op de foto staat de 9901 van Railexperts naast de RXP 6005 opgesteld. Klik op de link voor een uitbebreide fotoreportage van de 9901 van die dag. 12 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De twee grootste locomotieftypes van Railexperts naast elkaar, de 1600 en de V60. In Roosendaal stonden de 9901 en de 6005 naast elkaar.
12 september 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 (ex NS 1627) en de 904 staan opgesteld in Amersfoort. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 staat in Amersfoort opgesteld. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 9901 van Railexperts. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Drie neuzen bij elkaar, van de DC Tractie 1760 (links), van de DC Tractie 1770 (rechts) en van de oranje Railexperts 9901 te Amersfoort.
15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
Twee oude NS-treinen bij elkaar in Amersfoort, de 9901 (ex-NS 1627) van Railexperts en de 904 van Stichting Mat'64.
15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901, DC Tractie 1760 en RFO 683 te Amersfoort. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 9901 en de RailAdventure 9903 staan in Amersfoort opgesteld. 15 augustus 2021. © TreinenInNederland.nl
 
 
De Railexperts 9901 rijdt met de HSL Netherlands 1324 als losse locs door station Arnhem Centraal naar Zutphen.
4 juli 2021. © TreinenInNederland.nl
 
 
De RXP 9901 met de Venice Simplon-Oriënt-Express te Haarlem. 23 juni 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De RXP 9901 met 12 rijtuigen van de Venice Simplon-Oriënt-Express onderweg van Haarlem naar de Watergraafsmeer.
23 juni 2021. © TreinenInNederland.nl
 
De RXP 9901 staat opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De rode 9902 en de oranje 9901 staan aan elkaar opgesteld in Amersfoort. 2 november 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 9901 staat met de toen net gekochte 9902 en 9903 opgesteld in Amersfoort.
17 september 2020. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de Railexperts 9901. Op de foto is het logo'tje op de voorkant van de loc goed te zien die de loc kreeg
toen ze de gekochte ex-DB loc's bestickerde. 17 september 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 9901 trekt de eerste ICNG, de 3108, Nederland in. Rond 18:00 reed de combinatie de grens over en was onderweg naar Watergraafsmeer via Lelystad en Almere. Op station Hengelo maakte de trein een korte stop om een intercity voor te laten gaan.
Wij legde de combinatie daar vast. 23 mei 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De Railexperts 9901 staat met de AlpenExpress langs het perron van Utrecht Centraal. 19 januari 2020. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 rijdt met de AlpenExpress door Houten Castellum richting Utrecht. 12 januari 2020 © TreinenInNederland.nl
 
RXP 9901 is met de nieuwe SNG Treinstellen 2341 en 2742 op weg van Venlo naar Amsterdam. Wij fotografeerde de combinatie
bij doorkomst te Houten Castellum. 23 oktober 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De RXP 9901, 1251 Mat'64 904 en de 6705 staan opgesteld in Amersfoort. 5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 9901. 5 juli 2019. © TreinenInNederland.nl
 
RXP 9901 is met de nieuwe SNG Treinstellen 2328 en 2329 op weg van Venlo naar Amsterdam.
Wij fotografeerde de combinatie bij doorkomst te Schalkwijk (gemeente Houten).
15 april 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 rijdt als losse loc door station Houten om 2 nieuwe SNG's in Venlo op te halen. 15 april 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 staat met een AlpenExpress langs het perron van Utrecht Centraal. 17 maart 2019. © TreinenInNederland.nl
 
RailExperts 9901 trekt een AlpenExpress vanaf Venlo richting Utrecht Centraal.
Houten Castellum, 24 februari 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De Alpen Express naar Zell am See van Rail Experts staat langs perron 15 te Utrecht Centraal. Rail Experts 9901 verzorgde de tractie.
De BTE 186 295 hing in opzending achter de 9901. 22 februari 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 9901 van Rail Experts was te zien tijdens het Multi Event in Blerick.
9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl
 
Een voor-aanzicht van de 9901. 9 juni 2018. © TreinenInNederland.nl
 

Op 5 juli 2016 duwde de Locon 1505 de 9901 en de 9905 met een keteltrein vanuit Vopak naar het station van Vlaardingen. De trein kwam tot stilstand doordat de buffers tussen van de 9905 en de 9901 in een krappe boog kapot werden gedrukt tussen de 1505 en de zware keteltrein. Beide locomotieven zijn na het ongeval hersteld. © FlashPhoto.nl

 
De Locon 9901 rijdt met een graantrein door Arnhem. 23 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De Locon 9901 met (vakantie)-rijtuigen vlak voor Houten Castellum. 16 augustus 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De Locon 9901 met een afvaltrein langs Houten Castellum. 1 augustus 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De NSR 1827 en de 1849 met een ICK-stam naar de Moerdijkdruggen. Willemsdorp, 20 oktober 2007. © Leen Dortwegt
 
De 1827 voor en de 1767 achter als intercitytrein 1535 (Amsterdam Centraal - Amersfoort). Soest,
28 juli 2007. © Rob van der Woude
 
De 1627 staat gerangeerd te Amsterdam Westhaven. © Pieter Topsvoort